21 Ekim 2012 Pazar

Kurban Bayramı Ne Zaman ?

Kurban Bayramı Ne Zaman

KURBAN BAYRAMI ARİFESİ 1/2 GÜN 24 EKİM ÇARŞAMBA
KURBAN BAYRAMI 1 GÜN 25 EKİM PERŞEMBE
KURBAN BAYRAMI 2 GÜN 26 EKİM CUMA
KURBAN BAYRAMI 3 GÜN 27 EKİM CUMARTESİ
KURBAN BAYRAMI 4 GÜN 28 EKİM PAZAR


Kurban Bayramı’nda sağlığınız için dikkat edilmesi gerekenler

Kurban Bayramı’nda eti nasıl pişirmeniz, tüketmeniz ve saklamanız gerektiğini bilmeniz,sağlıklı bir bayram geçirebilmeniz için büyük önem taşıyor. Doktorsitesi.com’un üye diyetisyenlerinden Dyt. Serpil Tarman Kurban Bayramı’nda dikkat edilmesi gerekenleri listeledi.
Türkiye’nin en büyük online sağlık platformu Doktorsitesi.com’un üye diyetisyenlerinden Dyt. Serpil Tarman, Kurban Bayramı’nda mutlaka veteriner kontrolünden geçmiş kurbanlık almak gerektiğini, kontrolden geçmeyen hayvanların insan sağlığını bozan mikroorganizmalar taşıdığını belirtti. Ayrıca et iyi pişirilmezse toksoplazma gibi zararlı taşıyıcıları vücudumuza taşıyabileceğimizi vurguladı.
Doktorsitesi.com’un üye diyetisyenlerinden Dyt. Serpil Tarman Kurban Bayramı’nda dikkat edilmesi gerekenleri şöyle sıraladı:
“Kurbanlık eti nasıl pişirelim?
Doğru:
 Kurbanlık etler en az 24 saat bekletildikten sonra marinasyon işlemi (soğan suyu-süt-karabiber-çok az tuz) uygulanarak fırında, ızgarada sebzeli soteleme yöntemi ile kekik ve arzu ediliyorsa pul biber ekleyerek düdüklü tencerede pişirilmelidir. Etler mangalda pişecekse ateşten 10-15 cm yükseklikte olmalıdır. Etlerin iç kısmı iyi pişirilmelidir. Eğer isteniyorsa, bayramın 1. günü sakatat eti (bekletilmesi gerekmediği için) pişirilmeli ve 90-120 gr kadar tüketilmelidir.
Ayrıca et kesilen tahtada sebze doğranmamalıdır. Hijyen açısından çok önemlidir.
Yanlış: Etlerde sertlik (rigormortis) 24-48 saatte çözülür. Kesildikten hemen sonra ateşe alınan etler pişmedikleri, sert kaldıkları için mide bağırsak şikayetlerine neden olurlar. Etler sindirimi zor bir besindir.
Bayramda nasıl beslenelim?
Doğru: 
Et tüketirken yanında mutlaka mevsim salata, yoğurtlu salata tüketilmelidir. Misafirlere börek ve ağır hamur tatlıları yerine meyve tatlıları (kabak, elma, ayva, aşure), sütlü tatlılar veya meyve ikram edilmelidir.
Yanlış: Et, börek, baklava, şuruplu tatlılar, şekerler, çikolatalar gibi yağdan ve karbonhidrattan yüksek beslenme yanlıştır. Et posadan fakirdir mutlaka yanında çiğ veya pişmiş sebze ile tüketilmelidir.
Kurban Bayramı’nda ne kadar et tüketelim?
Doğru: 
“Yılda bir defa yiyoruz” şeklinde abartarak değil bireyin gereksinimine göre günde 90-250 gr et tüketilebilir.
Yanlış: Kurban Bayramı istediğimiz kadar et yemek değildir.
Kurbanlık etleri nasıl saklayalım?
Doğru: 
Et derin dondurucuda -18C’de küçük parçalara ayrılmış, bir kullanımlık olarak 4-6 ay bekletilebilir. Donmuş etler ocağa direkt atılarak veya buzdolabının sebzeliğinde çözdürülerek kullanılabilir.
Yanlış: Dondurulmuş etin çözülüp tekrar dondurulması yanlıştır. Dondurulmuş etler kalorifer üstünde çözülmemelidir.
Fazla et tüketimi kimler için sakıncalıdır?Şişman kişiler, kalp-damar hastaları, kolesterolleri yüksek olanlar, metabolik sendromu olanlar, tansiyon hastaları, mide-bağırsak hastalıkları olanlar, gut hastaları et miktarına özellikle yağlı et tüketmemeye çok dikkat etmelidirler. Kurbanlık hayvanın sakatatlarını kalp hastaları ve kolesterolü yüksek kişiler tüketmemelidirler. Günümüzde ağır bir öğünün ardından kalp krizi geçirme riskinin artacağı biliniyor. Epidemiyolojik araştırmalar yağlı et tüketimi ile beraber kan yağlarında ve ürik asit düzeyinde artış olduğunu göstermektedir. Buna ek olarak bayramların vazgeçilmez ikramı olan ağır hamur tatlılarının tüketiminin de artmasıyla diyabet hastalarının metabolik dengesi bozulmakta ve şekerleri yükselmektedir.”